Pendlercykel til den praktiske gris (Honda Innova 125)

Berlingske Tidende, 6. juni 2004

Pendlercykel til den praktiske gris

Nærtrafik: Honda Innova 125 er et nyt bud på, hvordan man kan håndtere den tætte trafik i byerne. Den er billig, giver en vis komfort, kører rigtig langt på literen, men har problemer med målgruppen. Mulige nye kørekortregler i fremtiden kan blive dens chance.

 

Af Søren Søgaard

 

”Hvad i alverden er nu det for en ting, du kommer trillende på der,” udbryder min motorcykelinteresserede ven, idet jeg jokker Innova’en ned til frigearet og sætter den fra mig på dens lille sidestøtte. ”Det ligner sgu’ da en jordmoderknallert, der leder efter sin mælkekasse!”

                 Og det kan man måske godt sige. Honda Innova 125 er en lidt mærkelig fremtoning med sine store, smalle hjul, skærmen foran benene samt kædekasse og kickstarter. Som en slags mc-verdenens okapi ligner den en blanding af forskellige arter som knallert, scooter og letvægtsmotorcykel. Benskærmen giver mindelser om fortidens knallertkørere, der sammenbidt stred sig igennem alt slags vejr, fordi de ikke havde råd til en bil, men på Innova er den smukt designet og integreret med det scooterlignende karosseri til en smal og enkel form, som giver god beskyttelse til underben og fødder.

 

Alternativ bytransport

Men Innova er netop ikke beregnet til mennesker, der ikke har råd til en bil, tværtimod. Innovas tiltænkte ejer har nemlig sådan en, men kan bare ikke komme til at bruge den fornuftigt, fordi den by, han bor i, er fuldstændig fyldt op af alle mulige andre biler. Derfor vil han overveje at flytte over på denne 125 ccm til hverdagspendlingen. Og det er der en række fordele ved.

                 Først og fremmest er Innova ekstremt billig. For kun 20.000 bliver man her kørende på to hjul med en kultiveret firetaktsmotor, der i modsætning til de langsomme 45-knallerter med deres totaktsmotorer ikke griser, er let og nem at håndtere og kører laaaangt på literen. Jeg fik ikke målt forbruget præcist i løbet af testperioden, men det rækker i hvert fald op til 50 km på literen ved blandet kørsel.

                 Den effektive motor, som kan startes både elektrisk og med kick, ligger vandret i bunden af stellet, hvilket giver et lavt tyngdepunkt og en rigtig god balance. Den enlige cylinder spinder som en symaskine, og drejningsmomentet ligger solidt nok til at trække fra bunden i andet gear, også med to på og op ad bakke. Accelerationen rækker rigeligt til at give den nødvendige bevægelsesfrihed i byen og på almindelige veje. Teoretisk ligger topfarten på 105 km/t, men det gælder i hvert fald ikke i modvind, så andre veje end motorvejen vil normalt være at foretrække. I hverdagens myldretid snor Innova sig imidlertid som en ål i vandet gennem bilkøerne, og gedigne sidespejle uden vibrationer sørger for, at orienteringen bagud i trafikken er i orden. Standse kan den også med skivebremse foran og tromlebremse bag.

Gearskiftet er usædvanligt. Koblingen er automatisk, så skiftet foregår ved at dreje af for gassen og træde ned på gearpedalen. De fire gear ligger nedad fra 1 til 4, ligesom på de gamle engelske motorcykler. Ved stop i fjerde, f.eks. ved en lyskurv, træder man den ned til frigear og kan så ellers fortsætte med at geare op ved at træde ned. Nedgearinger undervejs foregår med en hælpedal. Systemet fungerer meget godt, men kræver lidt øvelse, hvis man vil undgå ryk, specielt ved nedgearinger og koldstart. For at hjælpe piloten med at finde ud af, hvor han eller hun befinder sig i rækken af gear, indeholder instrumenthuset en meget tydelig gearindikator med lysende trinmarkeringer.

 

Problemer med målgruppen

Helt så praktisk som en scooter er Innova dog ikke. Under sædet er der et lille rum, men det er ikke stort nok til en hjelm, så den må man tage med sig, og en madpakke og en cola er nok til at fylde det op. Foran kan der heller ikke stå noget, men bagagebærere er på vej som ekstraudstyr, så man kan komme til at købe ind på den uden at have en rygsæk på sig.

                 Til gengæld giver de store, smalle hjul god kørekomfort. Gyroeffekten gør Innova meget retningsstabil og afslappet at køre, men nogen kurvefræser er den ikke. Det er næppe heller meningen med dette forsøg på at løse de betrængte byboeres pendlerproblem.

Det, man her får, er et pænt og praktisk transportmiddel til hverdagens almindeligste opgaver. Her er stort set ingenting at pudse og holde rent, kæden løber i en lukket kædekasse, og frontens aerodynamik giver god beskyttelse mod både vind og vejr.

Det kan imidlertid være lidt vanskeligt at se, hvem Innova 125 egentlig henvender sig til i Danmark. Den er bygget til alle aldre og køn, som ikke har mc-ambitioner, men har mod på at køre på to hjul, hvis de kan få noget nemt og næsten vedligeholdelsesfrit ved siden af bilen.

Men som reglerne er nu, er Innova jo en motorcykel i Danmark. Det betyder, at der skal et særligt mc-kørekort til at køre den, og egentlige motorcyklister vil næppe falde for en hybrid som Innova. I det sydlige Europa, hvor motorcykler som Innova sværmer som insekter i byerne, gælder der imidlertid de samme regler for 125 ccm som for EU-knallerter hos os, dvs. at de kan køres med et bilkort.

Hvis vi nogensinde når frem til sund fornuft af den art i Danmark, vil lette motorcykler af Innovas type kunne blive et positivt bidrag til en opløsning af trafikpropperne i de betrængte byer og en renere luft i gaderne.

                

 

 

 

 

 

Boks:

Honda Innova 125

 

Motor: Encylindret, luftkølet vandretliggende motor med 1 overliggende knastaksel og 2 ventiler. Boring 52.4 mm, slaglængde 57.9 mm, kompression 9,3:1, slagvolumen 124,9 ccm, ydelse 9 hk ved 7.500 o/m, drejningsmoment 10,0 Nm ved 5.000 o/m. 1 stk. 18 mm APB-karburator. El- og kickstart.

Transmission: 4 gear med automatisk centrifugalkobling, kædetræk i lukket kædekasse.

Stel m.m.: Enkelt rørramme i stål. Akselafstand 1240 mm. Sædehøjde 798 mm. Teleskopforgaffel uden justering, bagest svinggaffel med 2 støddæmpere uden justering. 17 tommer stålfælge med eger, foran 70/100 dæk, bag 80/90 dæk.

Bremser: Foran 1 stk. 220 mm skive med 2-stemplet caliper. Bag 110 mm tromle.

Vægt mv.: 99,5 kg tør. Tankkapacitet 3,7 liter. Vægt/kraft-forhold 11,05 kg pr. hk.

Præstationer: Topfart o. 105 km/t, 0 til 100 ikke målt.

Pris: 21.745 kroner inkl. levering.

 

 

Foto: Britta Søgaard og Søren Søgaard

 

Billedtekster:

 

1.     Honda Innova 125: Et bud på en praktisk løsning på nærtransport og pendlerbehov med plads nok til to. Skjoldet skærmer underbenene godt, og kæden løber i en lukket kædekasse.

2.     Store hjul, effektiv forgaffel og skivebremse foran sikrer betryggende køreegenskaber, også med to på.

3.     Klassisk instrumentering med speedometer, benzinmåler og en meget tydelig gearindikator til det specielle gearskifte.

4.     Benzinpåfyldningen foregår under sædet, hvor bagagerummet også befinder sig. Men meget andet end to liter mælk kan der ikke være.

5.     Det særprægede gearskifte har en hælpedal til nedgearing, ligesom i de gode, gamle dage.

6.     Nydelige detaljer, en ren udstødning og noget så usædvanlig som en kickstarter. Den virker.

7.     Hondas design fornægter sig ikke. Denne bagdel kunne lige så godt have siddet på en stor motorcykel.