6. Forslag til en kursusdag om skrivecoaching for sprogrøgtere i virksomheder

Formålet skal være at øge deltagernes bevidsthed om skriveprocessen og dens forskellige faser, specielt det nyttige ved førskrivningsteknikker og god tekstrevision, og at introducere coaching som et effektivt og overkommeligt værktøj til at blive bedre og hurtigere.

Det er i den forbindelse vigtigt, at coaching ikke bliver opfattet som et ledelsesinstrument, men netop som en hjælp til både personlig udvikling og til forbedring af den skriftlige kommunikations kvalitet.

Indholdet kommer til at bestå af en afdeling om skriveprocessen, en afdeling om coaching og et lille oplæg om at organisere tekst.

Forløbet bliver en blanding af oplæg, eksempler, praktiske øvelser og diskussion og kommer til at omfatte følgende temaer:

1. Skriveprocessen.

Alle skriveres grundlæggende problem er at få deres skriveproces organiseret ordentligt. Grundtanken er, at man ikke kan gøre skrivere bedre ved at reparere på deres tekster, men kun ved at finde ud af, hvad de gør, og hvordan de gør det, mens teksterne bliver til.

  • Hvad sker der, når man skal skrive, hvorfor kan det være svært, og hvordan får man styr på det?
  • Hvordan undgår man skriveblokeringer, og hvordan hjælper man bedst sig selv og andre?
  • Hvordan takler man store skriveopgaver?2. Coaching.

    Bedre tekster forudsætter bedre skriveprocesser, og coaching er det skriveredskab, der har den største virkning.

  • Hvad er coaching – og hvad er det ikke?
  • Hvordan forholder coachen sig til skriveren – og skriveren til coachen?
  • Hvilke værktøjer har coachen til rådighed?
  • Hvilken rolle spiller coachen i arbejdsprocessen, og hvordan tilrettelægger man gode coachingforløb.3. Struktur.
  • Hvordan skal teksten se ud?
  • Hvilke tekstmodeller findes der, og hvordan kan man organisere dem?
  • At invitere læseren indenfor.
  • Overskrifter og mellemrubrikker.
  • Indgange og udgange.
  • Grafer og tabeller.
  • Om korttidshukommelsen og det sproglige serviceeftersyn.
  • Om at skrive med ørerne.Jeg møder med oplæg, eksempler og små øvelser.
    Deltagerne skal høre godt efter, arbejde flittigt og have det sjovt!