Et spark til kedsommeligheden (Sachs MadAss)

Berlingske Tidende, 2. maj 2004

Et spark til kedsommeligheden

Alternativ lokaltrafik: Fra tyske Sachs kommer nu et nyt bud på, hvad en 45-knallert egentlig er for noget. Den er fræk, kører godt, og ser ud til at være et køretøj, som kan få både bedstefædre og unge lømler til køre en tur bare for sjov. Men lad bagagen blive hjemme.

 

Af Søren Søgaard

 

Hvem siger, det behøver at være kedeligt at køre på EU-scooter?

                 Det er der tilsyneladende en hel del danskere, der mener, for salget af 45-scooteren eller -knallerten er faldet betragtelig det sidste års tid, faktisk med 25 procent. Måske har det noget at gøre med, at færre har lyst til at hvine af sted på en totakter, som alle ved sviner mere end de biler, der utålmodigt venter på at komme udenom i den tætte trafik. Til gengæld har salget af rigtige motorcykler været stigende.

                 Sachs i Tyskland har nu produceret en firetaktet 45-tingest, der skal vende lidt op og ned på forestillingerne. Den hedder MadAss, hvilket mere end antyder en målgruppe i den yngre ende, men faktisk viser den sig at være noget af en segmentknuser. I hvert fald viste en uges prøvekørsel, at alle tænkelige aldre og køn var ivrige efter at samle sig omkring fænomenet for at diskutere dens kvaliteter.

                 Og på mange måder er MadAss et interessant bekendtskab, en mærkelig krydsning mellem motorcykel og knallert, der indbyder til lidt af hvert, så længe det ikke er kedeligt. Glem alt om vindskærm og bagagebærer og tasker og fornuft. En MadAss kører man for sjov, også når man kun skal på arbejde. Resten af tiden sidder man bare og kigger på den, for der en hel del lækkerier at se på.

 

Overdådigt stileksperiment

Designet er ekstremt minimalistisk og stiliseret. Benzintanken på 5 liter ligger i stellets centralrør, sædet hænger og svæver på en bagudrettet bom, og under sædet er lydpotten hængt op, ligesom på moderne sportsmaskiner, der netop har lagt udstødningen derop for ikke at få den ødelagt, hvis nogen skulle finde på at smide maskinen i et sving. Det samme gælder selvfølgelig for MadAss. Forlygterne er stakkede elipsoider i hårdeste streetfighterlook, og baglygten er selvfølgelig hvid med røde dioder. Instrumenterne er reduceret til et enkelt display med permanente tal for hastighed og km-tal. Bagest krummer svinggaflen sig som en banan med en enkelt knaldrød monodæmper til at tage sig af de stød, verden giver.

Som en næsten chokerende modvægt mod al denne minimalisme er forgaflen nærmet opulent, stor nok til at kunne sidde på en cruiser og med en massiv gaffelbro i børstet aluminium og høje risere til styret. Det samme overbud ser vi i hjulenes massive alufælge med store mc-dæk, og i skivebremserne, der er dimensioneret langt ud over, hvad der er nødvendigt for at stoppe en 85 kg tung knallert fra 45 km/t. Men det ser godt ud! Og alle detaljer er præget af gennemført materialevalg og god finish.

                 Køre kan den naturligvis. Det frække sæde skråner frem mod styret, og kørestillingen er let foroverbøjet med en del vægt på arme og hænder. Styringen er til den stejle side med en forgaffelvinkel på 64 grader og et efterløb på 95 mm, og dæmpningen er fast, grænsende til det hårde. Den effektive firetaktsmaskine leverer et solidt drejningsmoment, som tillader ekskursioner bort fra den slagne vej og endda op over trapper, næsten som en BMX-cykel med påmonteret motor.

                 Og til forskel fra de søvndyssende scootere har MadAss et rigtigt gear med fire trin og en rigtig kobling, så der er noget at beskæftige sig med, når man triller rundt i lokalmiljøet.

 

Grim nok til at købe

Men to irritamenter må kunne rettes af nogen. Det ene er, at frigearet, altså det ”ægte” frigear mellem 1. og 2., har en drilsk unode, der godt kan være lidt belastende. Det er nemlig ikke nok at finde frigearet for at kunne starte maskineriet, den grønne indikatorlampe skal også lyse, og det gør den altså ikke sådan lige uden videre. Men uden lys, ingen start!

Det andet irritament er sidestøtten, som er overdrevet fjederpåvirket, sådan at den mindste bevægelse får den til at svinge op. Hvis man ikke er på dupperne, kan det godt føre til en væltet MadAss i utide.

Men undervejs er der ikke meget, MadAss går af vejen for. Inspirationen fra både streetfightermotorcykler og supermotards er ikke til at tage fejl af, og Sachs har i hvert fald smidt al forsigtighed over bord og designet en gennemført fornyelse af en gammel, slidt genre.

”Hold da kæft, hvor er den grim,” sagde en af de sagkyndige kommentatorer på en af MadAssens pitstops. ”Den er så grim, at man får lyst til at købe den.”

Jo, måske. Smag og behag kan som bekendt i høj grad diskuteres. Men hvis en 45-knallert står på ønskeseddelen som supplement til familiebilen, vil MadAss ikke være det kedeligste valg.

Og så kan både unge og gamle komme op at køre.

 

 

 

Boks:

Sachs MadAss

 

Motor: Encylindret, luftkølet, vandretliggende firetaktsmotor med 1 overliggende knastaksel og 2 ventiler. Boring 39,0 mm, slaglængde 41,4 mm, kompression 10:1, slagvolumen 49,5 ccm, ydelse 2,72 hk ved 7.000 o/m, drejningsmoment 3,2 Nm ved 4.300 o/m. 1 stk. Mikuni-karburator. Katalysator. El- og kickstart.

Transmission: 4 gear, kædetræk.

Stel m.m.: Central rørramme i stål. Akselafstand 1235 mm. Sædehøjde 865 mm. Teleskopforgaffel uden justering, bagest svinggaffel med monodæmper uden justering. 16 tommer støbte alufælge, foran 90/90 dæk, bag 120/80 dæk.

Bremser: Foran 1 stk. 260 mm skive med 2-stemplet caliper. Bag 215 mm skive med mekanisk caliper.

Vægt mv.: 85 kg tør. Tankkapacitet 5,0 liter. Vægt/kraft-forhold 31,25 kg pr. hk.

Præstationer: Topfart o. 45 km/t, 0 til 100 ikke målt!

Pris: 14.990 kroner.

MadAss fås også som 30-knallert, og du kan se mere på http://www.fieldimport.com.    

 

 

 

Foto: Britta Søgaard og Søren Søgaard

 

Billedtekster:

 

1.     Interesserede tilskuere og sagkyndige miner: En MadAss er sikker på at trække tilskuere af alle slags, uanset hvor man kører på den.

2.     Teknodesign: Stakkede elipsoidforlygter indfattet i det absolut minimale.

3.     Store, støbte hjul, overdådig forgaffel og to skivebremser er langt mere, end man har brug for, men det er fedt at køre rundt med.

4.     Instrumenteringen reduceret til en skærm med to tal.

5.     Benzinen ligger i stellet, hvor centralrøret rummer 5 liter, og dem kommer man rigtig langt med.

6.     Her forsøger MadAss at leve op til sit navn: Frækt sæde, oplagt udstødning og dioder bagud.

7.     Bagsvingeren er svunget som en banan, og den opsigtsvækkende monodæmper holder tingene på plads.