Leithwood, Harris & Strauss. Turnaround-ledelse af skoler, 2019

Dafolo, 2019

Ledelse er en afgørende faktor for at vende en negativ udvikling i enhver skole og dermed lave en turnaround. En ledelse, der formår at skabe en alliance med lokalpolitikere, forvaltning, pædagoger, lærere og forældre, så de sammen har troen på at kunne lykkes med alle børn og muligheden for at føre forandringen ud i livet. Det kræver kompetencer og ressourcer til at udvikle, lede og indgå i en langvarig proces, der skal skabe den forandring.

Målet med denne bog er ud fra evidens og eksempler fra en række skoler, for hvem det er lykkedes at vende den negative udvikling, at komme med praksisanvisninger til, hvordan man hurtigt og markant kan forbedre underpræsterende skoler og opretholde disse forbedringer. Bogen indeholder praktiske råd, der er solidt rodfæstet i god evidens for, hvad der virker, og i succesfulde turnaround-lederes praksis.

Bogen er baseret på research fra skoler i USA, Canada og Storbritannien og er inddelt i tre dele, der beskriver, hvordan succesfulde turnaround-skoler og deres ledere har arbejdet med at vende udviklingen og håndteret udfordringen i at gå fra turnaround til ‘stay around’. De tre dele af bogen omhandler de tre faser i turnaround-udviklingen:
Fase 1: At stoppe nedgangen og skabe de grundlæggende betingelser for tidlige forbedringer
Fase 2: At udarbejde såvel en kort- som en langsigtet plan og realisere de tidlige forbedringer
Fase 3: At implementere de store ændringer i planen og gøre dem til hverdag med henblik på videre udvikling.

Bogen henvender sig til skole-, distrikts- og forvaltningsledere, som står over for den opgave at vende udviklingen på alvorligt underpræsterende skoler.