Tohjuler der kan det hele (Honda CB 600 SA)

Berlingske Tidende, 23. maj 2004

Tohjuler der kan det hele

Honda CBF 600 SA er et stærkt bud på en komplet motorcykel. På papiret hører den til i mellemklassen, men på landevejen kører den som en af de store. Og i byen gør den alting meget lettere.

 

Af Søren Søgaard

 

Til sæsonen 2004 fylder Honda et lille hul i sit modelprogram ud med CBF 600 SA, en ny allround motorcykel i mellemklassen, der kommer op mod så stærke konkurrenter som Yamaha FZ6 Fazer, der var den mest solgte motorcykelmodel i Danmark i 2003, og Kawasakis  Z 750 med ikke mindre end 110 hk.

                 Og endnu engang har Honda gjort det, som på mange måder synes at være en specialitet hos verdens største motorcykelfabrik: At lægge sig midt i et segment og producere noget, der hverken er hurtigst, frækkest eller mest komfortabelt, men et slags perfekt optimum af det hele på én gang. Sådan har det været med Pan European, Super Blackbird og VFR 800 og nu altså også med denne nye maskine i mellemklassen.

                 Det første indtryk af CBF 600 er balance. Alle motorcykler skal køres ind i kroppen, før de fungerer, som de skal, og det skal CBF 600 selvfølgelig også. Den gør det bare meget hurtigere end de fleste. Allerede efter få kilometer på landevejen kan man mærke det: Det er, som om man har taget den på, og den nu bare er blevet en forlængelse af ens arme og ben og endda af ens bevidsthed, for den styrer så ubesværet og så hjælpsomt, at man oplever det, som om den kan tænkes igennem svingene. Selv når man egentlig har dummet sig og bremset for sent eller tippet for tidligt hjælper CBF 600 venligt føreren ud af kniben uden at protestere.

 

Lydefrit maskineri

Motoren stammer fra CB 600 F Hornet, som af en eller anden grund aldrig rigtig slog an her i landet. På bedste streetfightervis hænger den som medbærende element under stellet, så alt er synligt, men på CBF 600 er den blevet sort og gjort mere fredelig. Der er savet 19 hk af i toppen, men til gengæld er drejningsmomentet flyttet nedad, så trækket er blevet meget bredere, faktisk meget bredere, end tallene på papiret tilsiger. Det er ret usædvanligt for en 600 at kunne lunte af sted i sjette gear med 40 km/t ved 2000 o/m og så uden protester eller rusk trække sig op i fart blot ved hjælp af gashåndtaget. Det giver en behagelig og afslappet kørsel i byen og på de små veje, hvor selv skarpe hjørner kan gennemkøres i forholdsvis højt gear. Også på landevejen har man fornemmelsen af at køre på en langt større maskine, og både jeg og mine co-piloter kom tit i tvivl om hvilket gear, vi egentlig befandt os i, og kunne endda godt have brugt et egentlig overgear på de lange stræk.

                 Til forskel fra konkurrenterne har Honda valgt at føde de fire cylindre med karburatorer i stedet for med en indsprøjtning, men det spiller ingen rolle for gasresponsen, som er upåklagelig over hele registret. Dog sidder der nede på den ene side af motoren en choker, der ved koldstart skal trækkes ud ligesom på bilerne i gamle dage, og det kan virke lidt spøjst, men fungerer okay.

                 Maskinen kører næsten vibrationsfrit, men alligevel er det måske en god idé at fartgrænserne nu bliver sat op, for netop ved 110 km/t v. 5.000 o/m er de vibrationer, der trods alt er, mest mærkbare. Og højere hastigheder er slet ikke noget problem, for halvkåben med de dobbelte forlygter fungerer forbavsende effektivt, så det kan gå rigtig stærkt, uden at livet i førersædet bliver belastende. Til overflod kan kåbeglasset stilles i højden, styret i længden og førersædet i både højde og længde, så alle skulle kunne indrette det rigtige førermiljø. Også passageren sidder godt og gør ingen mærkbar forskel med hensyn til hverken styregeometri eller acceleration.

 

God til det meste

Forgaflen kan ikke justeres, men står i et behageligt standardtrim, som måske på en bane ville være lidt blød, men som lever fint op til livet i den virkelige verden. Kørestillingen er forholdsvis opret og afslappet, og man fornemmer hurtigt, at man kan køre rigtig langt på denne motorcykel uden at blive træt. Instrumenterne er klassiske, næsten som i en bil, med runde huse og analog visning samt digitale triptællere og ur, men ingen benzinmåler, kun en advarselslampe. Alle knapper er selvfølgelig af Honda-kvalitet og sidder lige ved fingrene, inklusive det nye køblink.

                 Bremserne er lette at dosere og er født med ABS, hvilket er nyt for en motorcykel i mellemklassen. Det lykkedes mig dog aldrig at finde ud af, hvilke fordele, det giver, for ingen nedbremsninger på tør asfalt fremkaldte nogen mærkbar ABS-effekt, og et forsøg på grus gav blot blokerede hjul. Måske skal forsøget gøres fra pæn hastighed på våd vej, men det må blive en anden gang.

                 Under alle omstændigheder har vi her fået et godt bud på en virkelig allround motorcykel, der både vil kunne klare hverdagens pendling og ferieturens lange stræk uden at kny. Og dertil leveres den med en ordentlig omgang uproblematisk køreglæde.

                 CBF 600 fås også uden halvkåbe og har så i stedet en stor, klassisk forlygte i klarglas. I det tilfælde hedder den NA til efternavn, stadig med ABS, og koster 115.000 kr..

 

 

Boks:

Honda CBF 600 SA

 

Motor: Firecylindret, væskekølet rækkemotor med to overliggende knastaksler og fire ventiler pr cylinder. Boring 65,0 mm, slaglængde 45,2 mm, kompression 10,8:1, slagvolumen 600 cm3, ydelse 78 hk ved 10.500 o/m, drejningsmoment 58 Nm ved 8.000 o/m. 4 stk. 34 mm Keihin CV-karburatorer.

Transmission: 6-trins gearkasse, flerpladet vådkobling, kædetræk.

Stel m.m.: Rygradsramme i stål, medbærende motor. Kronhovedvinkel 64 grader, efterløb 109 mm, akselafstand 1480 mm. Sædehøjde 785 mm, indstillelig. Teleskopforgaffel uden indstillingsmuligheder, bag svinggaffel med centralt placeret støddæmper med justerbar fjederforspænding. Støbte alufælge, foran 3,50 x 17 med 120/70 dæk, bag 5,00 x 17 med 160/60 dæk.

Bremser: Foran 2 stk. 296 mm skiver med 2-stemplede flydende ophængte calipere. Bag 240 mm skive med 1-stemplet flydende caliper.

Vægt mv.: 202 kg tør. Tankkapacitet 19 liter, advarselslampe ved 3,5 liter. Vægt/kraft forhold 2,58 kg pr. hk.

Præstationer: Topfart o. 215 km/t, 0 til 100 på 3,7 sekunder.

Pris: 121.750 kroner, inkl. levering.

 

 

Foto: Britta Søgaard og Søren Søgaard

 

Billedtekster:

 

1.     Honda CB 600 SA: en velstyrende og sejtrækkende allrounder med en behagelig kørestilling og komfort til både hurtige byture og lange dage på landevejen.

2.     Et nydeligt fortøj i godt standardtrim: dobbelte skivebremser med ABS som den første i mellemklassen.

3.     Den effektive motor er hentet fra Hornet 600, men er blevet både sortere og sejere. I trafikken trækker den som en meget større maskine.

4.     Halvkåben giver overraskende god beskyttelse mod fartvinden langt op i hastighed. Kåbeglasset kan stilles i højden.

5.     Klassiske instrumenter i runde huse med digitale triptællere og ur, men der er ingen benzinmåler, kun en advarselslampe. Lyset i ABS-kontrollampen viser, at systemet virker

6.     God plads til både fører og passager, og førersædet kan stilles i højde og længde, så der skulle være gode muligheder for de fleste.

7.     Her er ikke meget at vedligeholde og pudse: Potte i rustfrit stål, ramme og hjul i aluminium.