David Mitchell, Inkluderende strategier til et bæredygtigt uddannelsessystem, 2018

Dafolo, 2018

Mange børn har ikke succes i skolerne, fordi de er for sårbare til at blive inkluderet i undervisningen.

Dette kan skyldes alt fra køn, handicap, etniske minoriteter, socioøkonomisk status og religion. Derfor er der brug for nytænkning af vores undervisningssystemer, da dette foruden at have konsekvenser for det enkelte individ går ud over sammenhængskraften i vores samfund. Heldigvis ved vi tilstrækkeligt om årsagerne til lave præstationer og de mulige midler imod dem til at handle effektivt på denne viden.

Denne bog præsenterer 60 nødvendige strategier for at skabe skoler, der forbedrer de mest sårbare børns muligheder for at lære. De fleste af dem bør være integrerede del af uddannelsespolitikken, mens andre kan være valgfrie for underviseren. Strategierne bygger på forskning og erfaringer verden over. Bogen henvender sig både til politikere, skoleledere, lærere og pædagoger, der gerne vil fremme inkluderende undervisning.

Med en kort gennemgang af de 60 strategier får du som lærer og leder i skolen indblik i, hvad der har betydning på blandt andet samfunds-, skole- og klasseniveau i forhold til at sikre et inkluderende uddannelsessystem, der giver de bedste vilkår for alle børn uanset køn, handikap, religion og seksualitet.

Alle børn har nemlig ret til at deltage i lærende fællesskaber, og denne bog er således et seriøst bidrag i forsøget på at skabe lighed for alle i uddannelsessystemet.

Bag bogen står forfatterne Thomas Nordahl og Ole Hansen. Thomas er professor i pædagogik ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) på Høgskolen i Innlandet, og Ole er seniorrådgiver ved Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet.